Oldalak

2014. 11. 19.

Gesztenyés rizottó libamellel

Idén csöppet tartottunk attól, hogy majd az időjárás miatt nem érik be a gesztenye. Hát de, beérett. Ellenben a vaddisznók is rácuppantak, lévén semmiféle makk nem termett az idén. Egy szép napsütéses délután elindultunk, hogy akkor most begyűjtjük a gesztenyét. Első fánál pofára zuhanás. Kizárólag a tüskék burkok, üresen. Elvétve találtunk 10-20 deka gesztenyét. Kevés, nagyon kevés. Végül további 3 fánál tett látogatásunk után került egy elfogadható mennyiség. Így aztán most abból gazdálkodom.


Hozzávalók:
  • 25 dkg rizs
  • 50 dkg gesztenye
  • 5 babérlevél
  • 4 szegfűszeg
  • 1 szegfűbors
  • 2 borókabogyó
  • 1/2 dl fehérbor
  • 1,5 dl tej
  • 7 dl szárnyas alaplé
  • 1 hagyma
  • 3 evőkanál libazsír
A gesztenyét bevágjuk és a fűszerekkel együtt főni tesszük. 20-25 perc múlva a tüzet lezárjuk, a gesztenyéket a főzővízből folyamatosan kivéve meghámozzuk. A hagymát felaprítjuk, a felforrósított libazsíron üvegesre fonnyasztjuk, hozzáadjuk a rizset, kicsit megpirítjuk, majd felüntjük a borral. Ez gyorsan elpárolog, ekkor felöntjük a tejjel. Amikor a tejet is magába szívta, merőkanalanként hozzáadjuk a felforrósított alaplevet, vigyázva, hogy az előző adagot a rizs mindig szívja fel. A megfőtt rizshez hozzáadjuk a megtisztított gesztenyét, szükség esetén még megsózzuk és összeforraljuk.
A tökéletesen sült libamellhez jól meghízott állat mellehúsát használjuk. 
Sajnos nem minden az állattartó gazdától függ, a liba fajtája is magában hordozhatja a sikerességet. Tavaly fehér tollú lúdaink voltak, idén a szürkébbik fajta. Hatalmas a különbség. Oldalborda szerint húzzam le a mellről a bőrt, olvasszam ki a hájat, s a húst csak magában készítsem meg. Tiszta szerencse, hogy olykor a belső hang ellenkezést vált ki belőlem az ilyen-olyan felszólításokra. Tehát vágás után a mell kb. 1 órát ücsörgött a hűtőszekrényben, mert akkor még úgy volt, hogy aznap nem használom fel. Aztán kivettem a hűvösről, a bőrt bevagdostam, előkaptam a nagy wok serpenyőt, jól kihevítettem, a melleket a bőrös felével lefele a serpenyőbe tettem, és itt a tüzet picit mérsékeltem. 7 percet sültek a bőrös felükkel lefele, majd megfordítottam, a másik oldalon pedig 5 percet sültek. Ezután egy fedeles, tűzálló tálba tettem, megsóztam, 110 fokon kb. 25-30 percet pihentek a sütőben. Ha lett volna itthon alufóliám, akkor abba csavarom, de tökéletes lett a lefedett tűzálló tálban is. 

Nincsenek megjegyzések: