Oldalak

2010. 09. 28.

Gombák nem gombából, krumpliból


Előrebocsájtom mindenkinek, hogy ez a remek recept kölcsönözve volt Ottistól. Tegnap este kedves vendégek voltak nálunk, a húgom a vőlegényével, s a srác szüleivel. Készülnöm kellett, hisz nem mindennap tudnak hozzánk jönni. A dolgot kissé nehezítette, hogy sógorom kaja vonalon nehéz eset. Szereti az egyszerű kajákat, említette, hogy készítsek rántott husit. Na, de az nekem túlzottan hétköznapi egy nem hétköznapi látogatáshoz. Ezért aztán, hogy bebíztosítsam magam egy esetleges kudarc ellen, hát a húgomnak átküldtem emilben jó pár variánst, amiből majd válassza ki a pasija a számára ehetőt. És akkor ezt "sorsolta" nekem. Na jó, kaptam egy alternatívát, de azt nem a receptben leírtak szerint készíthettem volna el, a szósz már nem tetszett neki. Hogy ne mind törjem a módosításon a fejem, hát ügyesen ez a krumplis-húsos kaja lett kikiáltva általam is nyerőnek.
Aztán végül mégsem az eredeti recept szerint készült, mert emlékezetből dolgoztam, a vendégek abban a szobában voltak ahol az internet is, s nem akartam rájuk nyomulni.
Szóval:
  • megmostam 32 db fehér krumplit (sajnos a piros, bár tudom ilyen esetekben inkább ajánlott, olyan pocsék minőség, hogy csak darabolva hasznosítható) és sós vízbe odatettem főni. legnehezebb a fővés kontrollálása volt, hogy valamelyest meg is főjjenek a krumplik, de szét ne essenek a feldolgozás során.
  • darált húst készítettem egy tálba, nem sokat, olyan szűk fél kg lehetett. ezt fűszereztem: , borspirospaprika por, rozmaring, majd beletettem 1 tojást meg 1 tojásfehérjét
  • lereszeltem egy jókora darab sajtot, tippelésem szerint volt minimum olyan negyed kg.
  • kb. fél liter tejfölben elkevertem 1 tojás sárgáját, majd a reszelt sajt felét belekevertem a tejfölös masszába.
  • a főtt krumplikat megtakarítottam, egyik feléről egy vékony részt levágtam, hogy a tálban ne a Kaláka közismert dalára billeg-ballagjanak. az ellenkező oldalról is levágtam egy darabot, ez kalap gyanánt szolgált, ez visszakerült majd a tetejükre. miután a vagdosás megvolt, egy mokkáskanál segítségével kikapartam a krumplik belsejét, hogy tölthetővé váljanak.
  • az eredeti recept szerint a krumplikat köménymagos-babérleveles sós vízben kellett volna főzni. persze ez akkor jutott eszembe mikor a krumplik bele már ki volt vájva. hát nem estem kétségbe, azért van a fejem, hogy használjam. krumplikat egy olivaolajjal alaposan kikent jénai tálba, egymás mellé tettem, fogtam az őrölt köményt meg a szintén őrölt babért s megszórtam a krumplikat.
  • a krumpli "hulladékából", azaz a kivájt bélzetből kb 2 maréknyit villával összetörtem s hozzáadtam a darált húsos masszához, majd ezzel megtöltöttem a krumplikat, visszahelyezvén a kalapokat mindenikre.
  • alufóliával letakartam a jénait, majd irány fél órára a sütő, alsó-felső fűtéssel 185 fokon.
  • fél óra után fóliát eltávolítottam, nyakon öntöttem a "krumpligombákat" a tejfölös cumóval, s a maradék reszelt sajttal megszórtam. 15 percig még turbógrillre visszanyomtam a sütőbe.
Tálalás joga sajnos elpártoltatott tőlem, kisfiamat le kellett fektetnem. Szerencsére a kérésemnek Oldalborda eleget tett, készített pár képet miután kivette a sütőből, így az első kísérlet meg lett örökítve.
Tudom, hogy Ottis receptje kissé át lett komponálva, de hát nem emlékeztem pontosan a dolgok menetére, s az ottani recept szerinti kakukkfű azért lett lecserélve rozmaringra, mert műhiba folytán kifogyott az itthoni készlet.
Annyi bizonyos, hogy ilyen nem kétszer, azaz először s utoljára készült a konyhánkban. Lesz ebből még repeta, sokkal elegánsabb módja ez a krumpli-darált hús kombónak mint a hagyományosabb társa, a muszaka. ööööö....bocsi, asszem valamelyik Kifőztük-ben talán Sedith tett közzé egy muszaka receptet. Nem akart támadás lenni az előző mondat sem a muszaka, sem Sedith személye iránt, ez csak egy egyszerű megállapítás volt, ami az én véleményem tükrözi.
Csajok mikor ma hazajöttek a suliból, egymást beelőzve kérdezték, hogy van még a tegnapi krumpligombákból? Tényleg, ezzel a kalappal hasonlítanak a gombákhoz.

Valakinek más, reprezentatív típusú krumplis kajája?

2 megjegyzés:

Ottis írta...

Rég nem készítettem itthon, pedig nagyon mutatós és finom étel!Örülök, hogy ízlett és hát persze mindannyian amikor főzünk módosítjuk a recepteket a saját elképzelésünk szerint, ez természetes!!!

Ami írta...

Milyen kis guszták!
Én még csak ettem, de sosem készítettem. Most már muszáj lesz :)